Wanbetalers zijn een echte nachtmerrie voor elke ondernemer.
Wanbetalers spotten
Een wanbetaler kunt u vaak herkennen aan kleine signalen. Tekenen aan de wand die kunnen wijzen op een wanbetaler zijn bijvoorbeeld een verandering in het betalingsgedrag. Een klant die normaal een goede betaler is, kan door omstandigheden toch evolueren naar een late betaler.
Een plotse discussie over de verkoopvoorwaarden of betwistingen bij de factuur bij een klant die dit voordien nooit deed, mag enkele alarmbellen laten afgaan. Merkt u bij uw klanten een hoog personeelsverloop? Wanneer veel medewerkers op korte tijd een bedrijf verlaten, kan dit verschillende redenen hebben. Eén daarvan zijn financiële problemen. Ook een shift in het hoger management van een bedrijf kan wijzen op ‘troubles in paradise’.
Soorten wanbetalers
Binnen de categorie wanbetalers kunnen we verschillende types onderscheiden:
Late betalers Een late betaler is niet altijd een wanbetaler. In sommige gevallen is een laattijdige betaling gewoon een vergetelheid. Maar soms gaat het om het consequent te laat betalen van facturen.
Niet-betalers Nog erger dan late betalers zijn niet-betalers. Op dit moment wordt u als leverancier met uw rug tegen de muur gezet.
De invloed van wanbetalers op uw bedrijf
De invloed op uw cashflow
Eén laat betaalde factuur is geen drama. Wanneer meerdere klanten stelselmatig hun facturen laattijdig betalen, kan dit een zware invloed hebben op uw cashflow. Wanbetalers zijn één van de grootste oorzaken van cashflowproblemen. Om een negatieve cashflow te vermijden kunt u wanbetalers beter voor zijn.
Meer over cashflow problemen voorkomen en verhelpen
De invloed op de klantrelatie
Laattijdige betalingen zetten een enorme druk op de klantrelatie. Het is niet fijn om uw klanten te contacteren en hen te wijzen op het feit dat ze hun factuur nog niet betaald hebben.
3 tips om wanbetalers aan te pakken
Tip 1: Factoring
Een goed georganiseerd debiteurenbeheer is essentieel voor de aanpak van wanbetalers. Vele ondernemers vinden het daarenboven niet evident om debiteuren aan te manen waarmee ze een commerciële relatie onderhouden.
Naast de opvolging van de uitstaande debiteuren zal de factoringmaatschappij uw uitgaande facturen voorfinancieren wat een positieve impact heeft op uw cashflow.
Kortom, met factoring vermijdt u alle nare gevolgen van wanbetalers. U weet wat ze zeggen: beter voorkomen dan genezen.
Tip 2: Debiteurenbeheer
Heeft u geen of onvoldoende tijd om te besteden aan de opvolging van de uitstaande facturen? Focust u zich liever op uw hoofdactiviteit dan het opvolgen van wanbetalers? Dat begrijpen we maar al te goed. De administratieve druk die wanbetalers op uw bedrijf uitoefenen valt niet te onderschatten. Door (uitsluitend) uw debiteurenbeheer uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf kan u uzelf een hoop tijd besparen.
Goed debiteurenbeheer begint bij goede afspraken. Die leggen we samen vast.
Meer info over debiteurenbeheer
Tip 3: Gestructureerde aanpak
Indien u uw kostbare tijd zelf besteedt aan de opvolging en de uitinning van uw uitstaande facturen is een gestructureerde aanpak noodzakelijk. Maak het uzelf zo gemakkelijk mogelijk en volg dan zeker deze stappen:
Werk proactief. Wacht de volledige betaaltermijn niet noodzakelijk af, maar stuur een overzicht van de facturen die de vervaldag gaan bereiken.
Stuur uw eerste betaalherinnering
Bel en stuur een schriftelijke bevestiging
Stuur een tweede herinnering
In uiterste gevallen kunt u ook beroep doen op een incassobureau.
Voorkomen dat klanten wanbetalers worden
Om te voorkomen dat u met klanten in zee gaat die het financieel zwaar hebben, raden we aan een kredietanalyse te laten uitvoeren. Met deze check krijgt u een beter overzicht van de financiële situatie van uw klant en zijn solvabiliteit.
Wilt u uw wanbetalers aanpakken?
Wilt u voorgoed komaf maken met wanbetalers? Dan bent u bij Commercial Finance Group aan het juiste adres. Wij ontzorgen u zodat u zich kan focussen op uw hoofdactiviteit in plaats van met de debiteurenadministratie.
コメント