top of page
Foto van schrijverAdmin

Is het klantenkrediet in uw kmo te hoog?



Uw klantenkrediet geeft de gezondheid van uw cashflow aan. Is hij te hoog, dan komt er onvoldoende geld binnen om te groeien. Met een hoog klantenkrediet zit u lang te wachten op betalingen terwijl uw bankrekening leegloopt. De boodschap is dus: hoe lager, hoe beter.

Wat is klantenkrediet? Het klantenkrediet is het gemiddeld aantal dagen tussen het moment van verkoop en de betaling van de klant. Het geeft dus de lengte aan van de gratis lening die u verstrekt aan uw klanten zodat zij niet onmiddellijk moeten betalen.

Het gemiddelde klantenkrediet in België is 47 dagen 47 dagen. Dat was het gemiddelde klantenkrediet voor een Belgische kmo in 2020. Een bedrijf moest dus gewoonlijk 47 dagen wachten voor een betaling van een klant binnenkwam. Afhankelijk van uw sector verschilt dat gemiddelde. Zo ligt het klantenkrediet voor financiële diensten (57 dagen) en IT (67 dagen) hoger. En in de horeca (13 dagen) en detailhandel (16 dagen) dan weer een pak lager.

Bereken zelf uw klantenkrediet Wilt u weten hoe u het aantal dagen klantenkrediet van uw kmo berekent? Gebruik daarvoor deze formule: Klantenkrediet = (handelsvorderingen / omzet) x 365 Stel dat uw jaarlijkse omzet 50.000 euro bedraagt en u heeft 5.000 euro aan openstaande facturen (handelsvorderingen). Dan is uw klantenkrediet 36 dagen. In dit voorbeeld zit u onder het nationale gemiddelde. In de praktijk komen veel ondernemers tot de conclusie dat hun klantenkrediet veel hoger ligt dan verwacht. Dan is er werk aan de winkel. Want een laag klantenkrediet is goed voor uw cashflow en dus ook voor uw bedrijf. Meer over cashflow

Voordelen van een laag klantenkrediet Als ondernemer heeft u natuurlijk het liefst dat uw klanten zo snel mogelijk betalen. U hebt nu eenmaal werkkapitaal nodig om vooruit te komen. Dat brengt voor u veel voordelen mee.

  • Betere cashflow – Met voldoende geld op uw rekening, kunt u de nodige investeringen doen om uw bedrijf te doen groeien. Een efficiëntere tool aanschaffen waardoor uw werk sneller vooruit gaat? Of een oude computer vervangen? Geen probleem.

  • Minder risico’s – Hoe hoger het klantenkrediet, hoe groter het risico dat u uw geld uiteindelijk niet zal krijgen. De kans bestaat namelijk dat uw klant intussen failliet gaat.

  • Minder stress – Zal u op tijd geld hebben om de lonen van uw werknemers te betalen? Als uw betalingen tijdig binnenkomen, hoeft u zich geen zorgen te maken over vaste kosten.

  • Minder opvolging – Klanten herinnering na herinnering sturen om hun rekeningen te betalen, daarvoor bent u geen ondernemer geworden. Laat dat dus aan ons over.

Tips om uw klantenkrediet te verlagen Is uw klantenkrediet te hoog? Dan heeft u relatief gezien veel late betalers. Wat u daaraan kunt doen? Wij delen enkele tips:

  1. Verstreng uw betalingsbeleid – Leg met uw klanten vast dat zij binnen een bepaalde ingekorte termijn hun facturen betalen. Dat houdt ook risico’s in. De kans bestaat dat uw klanten kiezen voor een concurrent met een flexibeler betalingsplan. Zeker als de klant zelf cashflowproblemen heeft.

  2. Achterhaal de reden van de late betalingen – Die reden kan verschillen voor elke klant. Misschien zit hij of zij plots in een financieel moeilijke situatie. Of is uw klant ontevreden over de aankoop en blijft hij of zij de betaling daarom uitstellen. Ontdek hoe u wanbetalers aanpakt.

  3. Spreid uw klantenportefeuille – Als u afhankelijk bent van een klein aantal klanten, komt u snel in de problemen wanneer een van hen niet betaalt. Door te zorgen voor een gevarieerde klantenportefeuille, spreidt u ook het risico.

  4. Volg uw klantenkrediet op – Uw klantenkrediet is een momentopname. Bereken het regelmatig opnieuw en hou de evolutie nauwlettend in het oog. Wordt uw klantenkrediet altijd maar lager? Dan bent u op de goede weg.

  5. Kies voor factoring Factoring is een goede oplossing om uw klantenkrediet significant te verlagen en/of een moeilijke periode te overbruggen. Het is een vorm van cashflowmanagement waarbij een factoringbedrijf zoals Commercial Finance Group uw openstaande facturen meteen betaalt. Daarnaast voeren we een professioneel debiteurenbeheer om uw openstaande facturen te innen. Met factoring blijft uw cashflow altijd op peil en hoeft u zich geen zorgen te maken over uw klantenkrediet.

Ontdek de 8 voordelen van factoring Hoe kredietwaardig zijn uw klanten? Uw klantenkrediet is een gemiddelde. Maar de ene klant is de andere niet. Sommige klanten betalen altijd stipt op tijd. Andere moet u keer op keer een betalingsherinnering sturen. Daarom is het handig om een zicht te hebben op de kredietwaardigheid van uw bestaande klanten en prospecten. Dat doet Commercial Finance Group voor u met een kredietanalyse.


Neem contact op met ons, wij zorgen voor de rest.

9 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page